جلسه ۴۱ درس اخلاق و خارج اصول استاد فاطمی ۱۳ آذر ۱۳۹۸

by مدیر مطالب سایت | بهمن 18, 1398 1:27 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

جلسه ۴۱ درس اخلاق و خارج اصول استاد فاطمی حفظه الله

تاریخ: چهارشنبه ۱۳ آذر سال ۱۳۹۸

ساعت: ۱۱ صبح

مکان: موسسه امام صادق علیه السلام پردیسان

بحث اخلاقی: آیه آخر سوره مائده

 

**************

بحث اصول

عنوان بحث: تطبیقات واجب نفسی و غیری

واجب نفسی و غیری گذشت. اشکالات طهارات ثلاث و جوابهای آن هم گذشت. گفتیم که نظر آخوند ره بهترین نظر بود.

 

تطبیقات واجب نفسی و غیری

آخرین بحث واجب نفسی و غیری: چند تطبیقاتی دارند که پسوند بحث هستند.

تطبیق ۱: اگر کسی قبل از وقت وضو بگیرد بداعی الامر النفسی الاستحبابی، این وضو صحیح است زیرا بنفسه مطلوب است. عبد توجه به امر مقدمه و ذی المقدمه ندارد.

 

۲: اگر قبل از وقت متقرّبا الی الله وضو بگیرد. یعنی به قصد امر نفسی استحبابی و نه به ذی المقدمه و نه امر غیری، این هم صحیح است. زیرا خود وضو ذاتا صلاحیت عبودیت را دارد.

 

۳: عند التوضی قبل از وقت ولی به قصد توسل امر واجب نفسی که به نماز تعلق گرفته است نه امر غیری یا نفسی استحبابی، آیا این وضو صحیح است؟ بروجردی ره: نه باطل است. زیرا وقت نماز واجب نرسیده است. آن امر به فعلیت نرسیده است. آن امر هنوز معلوم نیست. نهایة ج ۱ ص ۱۷۶

برخی معاصرین (آیت الله سبحانی حفظه الله) اشکال کرده‌اند: این شخص اعتماد دارد که تا آن زمان زنده است. همان اعتماد مصحح وضو است.

 

مختار استاد حفظه الله: اشکال به بروجردی ره صحیح نیست. زیرا اگر عالم است باید گفت که این کار بدعت است. اگر می‌خواهد امر نفسی استحبابی را قصد کند. اگر جاهل است باید او را ارشاد کرد. شریعت را نمی‌توان مثل موم در دست جاهل انجام داد. اشکال آیت الله سبحانی حفظه الله درست نیست.

 

۴: اذان گفته ولی امر نفسی استحبابی به وضو را قصد می‌کند. صحیح است؟

دو مساله/مبنا هست: یکبار بنابر قول به اینکه وجوب غیری وجود ندارد. مقدمه واجب، واجب است و از وجوب نفسی یک وجوب سرایت نمی‌کند، طبق این قول، اشکالی ندارد.

اما طبق قول (به وجوب غیری) اگر وقت داخل نشده یک امر به وضو مترشح می‌کند > امر نفسی کنار می‌رود > قصد امر نفسی استحبابی کار را خراب می‌کند زیرا مثبت تعلیلیة است نه تقییدیة. وقتی علت شد زمان آن که رسید تقییدیه نیست که بقاء ‌داشته باشد، لذا امر استحبابی نخواهد داشت.

Endnotes:
  1. http://ostadfatemi.com/wp-content/uploads/2020/02/980913.mp3: http://ostadfatemi.com/wp-content/uploads/2020/02/980913.mp3

Source URL: http://ostadfatemi.com/1398/11/18/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%db%b4%db%b1-%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%a7%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82-%d9%88-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac-%d8%a7%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa/