جلسه ۶۳ درس خارج فقه و اصول استاد فاطمی ۱۶ دی ۱۳۹۸

by مدیر مطالب سایت | بهمن 18, 1398 7:11 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

جلسه ۶۳ درس خارج فقه و اصول استاد فاطمی حفظه الله

تاریخ: دوشنبه ۱۶ دی سال ۱۳۹۸

ساعت: ۱۱ صبح

مکان: موسسه امام صادق علیه السلام پردیسان

نکته قبل از درس

روز تشییع سردار حاج قاسم سلیمانی در شهر مقدس قم. خدا خودش انتقام خون این شهید را بگیرد. مرد مخلصی که همیشه لباس رزم پوشیده بود. مردم با دیدگاه‌های مختف عزادار او هستند. من کان لله کان الله له. الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودّا.

فاطمةُ الزَّهراءُ عليهاالسلام : مَن أصعَدَ إلى اللّه ِ خالصَ عبادَتِهِ أهبَطَ اللّه ُ عزّوجلّ له أفضَلَ مَصلَحَتِهِ . [ تنبيه الخواطر : ۲/۱۰۸ . ][۱]

خدا زمینه نابودی آمریکا را فراهم بفرماید.

 

بحث اصول

عنوان بحث : ثمره هفتم مقدمه واجب و بررسی آن

ثمره هفتم:

اگر مقدمه واجب را مطلقا واجب بدانیم و مقدمه آن حرام باشد، ‌در نتیجه مصداق اجتماع امر و نهی فی شیء واحد می‌شود (برخی این را ممتنع می‌دانند و برخی ممکن). مثل نماز در ارض غصبی. هذا مطیعٌ‌ و عاصٍ معاً. بحث اجتماع امر و نهی خواهد آمد.

 

شرط اجتماع امر و نهی نزد آخوند ره

اما آخوند ره این را نمی‌خواهد بپذیرد. می‌فرماید: مصداق اجتماع امر و نهی نیست. زیرا مصداق آنجا بودن دو شرط باید داشته باشند یعنی وجوب و حرمت حیثیت تقییدیه داشته باشند، مثل نماز و غصب که اجتماعش درست است. اما اگر کسی با آب غصبی وضو بگیرد، این می‌خواهد بعنوان مقدمی واجب شود (می‌شود تعلیلیه) اینجا عموم و خصوص مطلق است (بخلاف بالا که عموم و خصوص من وجه بود). صل و لا تصل فی الحمام > داخل در این می‌شود که نهی در عبادت باعث فساد می‌شود یا نه؟! و اگر هم تنزیهی باشد معنایش این می‌شود که ثوابش کمتر است.

 

نظر استاد حفظه الله:

ظاهرا اشکال آخوند ره وارد است و نظر منتقدین آخوند ره اینجا صحیح نیست.

 

اشکال دوم آخوند ره به اینجا:

اگر این ثمره وارد باشد و اجتماع امر و نهی شود ولی این مقدمه اگر حرام باشد دو حالت دارد ۱- یا مقدمه منحصر به فرد است مثل غریق که تنها راه نجاتش عبور از زمین غصبی است. ۲- منحصر به فرد نیست. در ۱-نمی‌توان گفت اجتماع امر و نهی است. باید دید کدام اهمّ است یا حرام است یا واجب. اگر جان انسان در خطر است > نجاتش واجب می‌شود و لذا حرمت باقی نمی‌ماند.

اگر منحصر به فرد نیست > ورود به زمین غیر حرام می‌شود. مثلا اگر ورود به زمین غیر اهمّ نباشد. یا اینکه چندین راه هست که برخی از آنها حرام نیست > نمی‌توان گفت مطلقا ورود جایز است.

 

**************

بحث فقه

عنوان بحث: دلیل دوم, سوم و چهارم قاعده نفی سبیل

Endnotes:
  1. [ تنبيه الخواطر : ۲/۱۰۸ . ]: https://www.hadithlib.com/guides/view/2/-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7/page:4
  2. http://dl.davatejahani.ir/ostadfatemi/domains/ostadfatemi.com/public_html/wp-content/uploads/2020/02/981016.mp3: http://dl.davatejahani.ir/ostadfatemi/domains/ostadfatemi.com/public_html/wp-content/uploads/2020/02/981016.mp3

Source URL: http://ostadfatemi.com/1398/11/18/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%db%b6%db%b3-%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac-%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%88-%d8%a7%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7/