جلسه پنجم درس خارج فقه استاد فاطمی ۲۴ شهریور ۱۳۹۹

by مدیر مطالب سایت | مهر 30, 1399 2:46 ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

جلسه پنجم درس خارج فقه استاد فاطمی حفظه الله

تاریخ: دوشنبه ۲۴ شهریور سال ۱۳۹۹

[کلاس غیرحضوری]

 

درس خارج فقه:

بررسي اقوال در معنی قاعده لا ضرر

 

تقریر: سجاد آذریان

در محل بحث نیز مثلاً اگر تکلیفی ضرری شود؛ در واقع مراد عبارت آن است که حکم وجوب آن منتفی است؛ اما با لسان نفی موضوع آن را بیان می‌کند. بر اساس این قول حرف «لا» نفی می‌کند حکم را ادعائاً؛ نه حقیقتاً.

 

 

 

استاد حفظه الله: به نظر قوی‌ترین دیدگاه، قول شیخ انصاری و مرحوم نائینی است. حکم تشریع شده، امتناناً علی الامة صادر شده و سیاق و ظهور حدیث دو مطلب را به ما روشن می‌رساند:

 

الف) یکی آن‌که رفع در آن تشریعی است و شارع در مقام تشریع این سخن را گفته است و نه در مقام تکوین. زیرا در امور عینی و موضوعات خارجیه، خارج از وظیفه شارع بما هو شارع است. علاوه بر این رفع موضوعات تکوینیه و خارجیه با انشاء رفع ممکن نیست و اسباب تکوینیه خودش را می‌طلبد.

 

ب) دوم آن‌که معصوم در مقام امتنان است و همه اصحاب متفق علیه آن را پذیرفته‌اند و دلیلش همان سیاق کلام است.

با روشن شدن این دو مطلب، رفع تشریعی ظهورش در آن است که مرفوع، از احکام شرعیه باشد. زیرا رفع احکام شرعیه، رفعی حقیقی است؛ نه ادعایی. چون احکام شرعیه در مقام تشریع ایجاد می‌شود و اگر شارع حکم به مرفوعیت چیزی کند، یعنی حقیقتاً در عالم وجود چنین حکمی نیست. طبق این بیان کلمه «لا» نیز در معنای حقیقی خودش به کار می‌رود که نفی جنس مدخولش است. اما اگر مرفوع موضوع خارجی باشد (آن‌گونه که مرحوم آخوند معتقد است) باید بگوییم این رفع، رفع ادعایی است و نه حقیقی. یعنی حقیقتاً آنچه مرفوع است، حکم است و اگر موضوع نفی شده است ادعایی است نه این‌که حقیقتاً موضوع رفع شده باشد. ما در جایی می‌توانیم چنین ادعایی کنیم، که نتوانیم برای جمله نفی حقیقی درست کنیم؛ در حالی که طبق بیان مذکور می‌توان آن را در حکم نفی حقیقی حکم دانست و «لا» نیز در معنای حقیقی خود به کار می‌رود. بنابراین ضرری که سببش حکم شرعی باشد، رفع شده است و رفعش حقیقتاً در عالم وجود به رفع سببش که همان حکم است، می‌باشد.

اگر آن‌را به مثابه لا شک لکثیر الشک بدانیم و مراد را رفع تکوینی بدانیم، ….

 

Endnotes:
  1. http://dl.davatejahani.ir/ostadfatemi/domains/ostadfatemi.com/public_html/wp-content/uploads/2020/10/990624-Feqh-J005.mp3: http://dl.davatejahani.ir/ostadfatemi/domains/ostadfatemi.com/public_html/wp-content/uploads/2020/10/990624-Feqh-J005.mp3

Source URL: http://ostadfatemi.com/1399/07/30/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d9%be%d9%86%d8%ac%d9%85-%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac-%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%d9%81%d8%a7%d8%b7%d9%85%db%8c-24-%d8%b4%d9%87%d8%b1/