جلسه ۲۴ درس خارج فقه استاد فاطمی ۲۸ مهر ۱۳۹۹

by مدیر مطالب سایت | مهر 30, 1399 4:23 ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

جلسه ۲۴ درس خارج فقه استاد فاطمی حفظه الله

تاریخ: دوشنبه ۲۸ مهر سال ۱۳۹۹

[کلاس غیرحضوری]

درس خارج فقه:

قاعده نفی عسر و حرج
مدارک آن، معنی آن و موارد انطباق آن

 

تقریر: حسن جودی حاجی محمودلو

قاعده نفی عسر و حرج

در این قاعده در سه جهت بحث خواهیم کرد: دلیل این قاعده، مفاد و مضمون قاعده و موارد تطبیق قاعده؛

دلیل و مدرک این قاعده

آیات

برای این قاعده به آیات ذیل استدلال شده است.

آیه اول: وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَ فِي هذا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصِير[۱][۱]؛ در واجبات و محرمات، حرج و تحمل طاقت فرسا جعل نشده است.

آیه دوم: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون[۲][۲]؛ مراد از «ما یرید» اراده تشریعی است زیرا این کلام در میان احکام وضو و غسل بیان شده است. به علاوه اینکه «ما یرید» دلالت بر استمرار می کند یعنی از ابتدا تا انتهای دین حکم حرجی جعل نشده است.

آیه سوم: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَرِيضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون[۳][۳]؛اراده خداوند بر این تعلق گرفته که بر شما آسان بگیرد و سخت نگیرد یعنی نفی عسر و حرج شده است.

آیه چهارم: لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسِينا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِين[۴][۴]؛ تکلیف الهی به اندازه وسعت و توانایی افراد می باشد (بلکه به پایین تر از اندازه توانایی انسان بر او تکلیف شده است. برای مثال شارع می توانست دو ماه روزه را واجب بفرماید).

این آیات دلالت روشنی بر قاعده نفی عسر و حرج دارند. خصوصا اینکه ائمه معصومین علیهم السلام نیز به برخی از این آیات استدلال نموده اند.

روایات

روایات بسیار فراوان و در حد مستفیض می باشند البته اگر نگوییم که در حد تواتر است. سندهای بسیار قوی و صحیح و موثق دارند که در کتب روایی آمده است.

روایت اول: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ رِبَاطٍ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى مَوْلَى آلِ سَامٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَثَرْتُ فَانْقَطَعَ ظُفُرِي فَجَعَلْتُ عَلَى إِصْبَعِي مَرَارَةً فَكَيْفَ أَصْنَعُ بِالْوُضُوءِ قَالَ يُعْرَفُ هَذَا وَ أَشْبَاهُهُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ‏[۵][۵] امْسَحْ عَلَيْهِ[۶][۶].

پایم لغزید و ناخنم شکست. برای اینکه آسیب بیشتری به آن نرسد پارچه ای روی آن بستم، چگونه وضو بگیرم؟ امام علیه السلام فرمود: بعرف هذا و اشباهه من کتاب الله[۷][۷]. خداوند فرموده است ما جعل الله علیکم فی الدین من حرج، پس به روی پارچه ای که گذاشته ای مسح کن.

______________

[۱][۸] سوره حج آیه ۷۸

[۲][۹] سوره مائده آیه ۶

[۳][۱۰] سوره بقره آیه ۱۸۵

[۴][۱۱] سوره بقره آیه ۲۸۶

[۵][۱۲] (۲) الحجّ: ۷۷.

[۶][۱۳] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏۳ ؛ ص۳۳ حدیث ۴ و تهذیب ج ۱ ص ۳۶۳ حدیث ۱۰۹۷

[۷][۱۴] این فرمایش امام دلیل روشنی است بر بطلان کلام اخباری ها که ظاهر قرآن را حجت نمی دانند.

 

Endnotes:
  1. [۱]: #_ftn1
  2. [۲]: #_ftn2
  3. [۳]: #_ftn3
  4. [۴]: #_ftn4
  5. [۵]: #_ftn5
  6. [۶]: #_ftn6
  7. [۷]: #_ftn7
  8. [۱]: #_ftnref1
  9. [۲]: #_ftnref2
  10. [۳]: #_ftnref3
  11. [۴]: #_ftnref4
  12. [۵]: #_ftnref5
  13. [۶]: #_ftnref6
  14. [۷]: #_ftnref7
  15. http://ostadfatemi.com/wp-content/uploads/2020/10/990728-Feqh-J024.mp3: http://ostadfatemi.com/wp-content/uploads/2020/10/990728-Feqh-J024.mp3

Source URL: http://ostadfatemi.com/1399/07/30/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-24-%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac-%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%d9%81%d8%a7%d8%b7%d9%85%db%8c-28-%d9%85%d9%87%d8%b1-1399/