سید احمد فاطمی

جلسه ۶۷ درس خارج فقه استاد فاطمی ۳۰ آذر ۱۳۹۹

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

جلسه ۶۷ درس خارج فقه استاد فاطمی حفظه الله

تاریخ: یکشنبه ۳۰ آذر سال ۱۳۹۹

[کلاس غیرحضوری]

 

درس خارج فقه:

🔸 ادامه بررسی تنبیهات قاعده تقیه

🔸 جمع بین روایات داله بر جواز اظهار برائت از امیرالمؤمنین علی علیه السلام و روایات داله بر عدم جواز اظهار برائت از امیرالمومنین و ترجیح تقیه و ترک تقیه

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

تقریر خارج فقه استاد فاطمیحفظه اللّه

تقریر کننده: حسن جودی حاجی محمودلو

جلسه ۶۷       ۳۰/۹/۹۹

نحوه ی جمع بین روایات

روایات دسته ی اول مطلق اظهار کلمه ی کفر و شرک را تجویز می کردند در حالیکه روایات دسته ی دوم تنها سبّ کردن را جائز می دانستند و برائت جستن را اجازه نمی دادند. لذا باید بین این روایات به این نحو جمع شود که:

گاهی حکومت جائر تلاش وافری می کند تا نام اهل بیت علیهم السلام را از ذهن ها محو کند، در این صورت به هیچ وجه نباید تبرّی جست حتی اگر این عدم تبرّی منجر به کشته شدن شخص شود.

ولی گاهی اینگونه نیست، که در این صورت تبرّی جستن جائز خواهد بود. زیرا منجر به محو یاد اهل بیت علیهم السلام نخواهد شد.

ترجیح تقیه و یا ترک تقیه؟!

با توجه به اینکه گفتیم که اظهار کلمه ی کفر جائز است، بحث دیگری مطرح می شود که آیا تقیه کردن رجحان دارد (با اظهار کلمه ی کفر) یا اینکه ترک تقیه رجحان دارد؟

برخی از بزرگان: با توجه به روایات، از جمله روایت دوم از روایات دسته ی اول، که دو نفر از اصحاب گرفتار مسیلمه ی کذّاب شده بودند چنین می باشد که ترک تقیه راجح است.

هم چنین روایات دسته دوم که برائت جستن از امیرالمومنین علیه السلام را نهی می کردند نیز ظهور در ارجحیت ترک تقیه دارند.