جلسه ۹۸ درس خارج فقه استاد فاطمی ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

by مدیر مطالب سایت | اسفند 17, 1399 3:49 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

جلسه ۹۸ درس خارج فقه استاد فاطمی حفظه الله

تاریخ: یکشنبه ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۹

[کلاس غیرحضوری]

 

درس خارج فقه:

🔸 ادامه بحث قاعده «کل کافر نجس»

🔸 دلیل دیگر بر طهارت لقیط صغیر

🔸 استدلال به قول رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم «کل مولود یولد علی الفطرة»

🔸 اشکال استدلال مذکور

🔸 اشکال استدلال شیخ ره به قول رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه» اینکه جمله مذکور انشاییه است؛ در مقام تشریع بوده و خارج از محل بحث است

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

تقریر خارج فقه استاد فاطمی حفظه اللّه

تقریر کننده: حسن جودی حاجی محمودلو

جلسه ۹۸     ۱۷/۱۲/۹۹

در جلسه ی قبل دلیل اولی که نسبت به احراز موضوع در لقیط وجود داشت را بررسی کردیم و آن را نپذیرفتیم. حال دلیل دوم را بررسی می کنیم.

در دلیل دوم به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نسبت داده شده است که ایشان فرموده اند: «كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَة»[۱][۱]. آیا می توان این مورد را به عنوان دلیل پذیرفت؟

اولا معنای این روایت این است که هر فرزندی بر اساس خلقت اصلی که خداوند در او قرار داده است، از حق اعراض نمی کند. لذا خالی از تعصب و اخلاق رذیله است. این والدین او هستند که او را از مسیر خلقت منحرف می کنند. بنابراین این روایت دلالت ندارد که در هر موردی که شک داریم که آیا این بچه مسلمان است یا نه، حکم به اسلام او شود. از طرفی فرزند در هنگام تولد قابلیت ندارد که به او مسلمان گفته شود. زیرا مسلم به معنای حقیقی یعنی کسی که دارای صفات مخصوصی است. مثل توحید، نبوت و… .

مرحوم شیخ در طفل مشکوکی که پیدا شده و نمی دانیم فرزند مسلمان است یا فرزند کافر، به «الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَى عَلَيْه»‏[۲][۲]

تمسک کرده است. که بر اساس این روایت این فرزند را ملحق به مسلمانان می کنیم.

نمی توان این ادعا را پذیرفت. زیرا باید روشن شود که این جمله، جمله ی خبریه است یا انشائیه؛ ظاهر این است که این جمله، انشائیه است و در مقام تشریع می باشد. یعنی کسی که مسلمان است در عالم تشریع بر غیر مسلمان علوّ و برتری دارد. در این صورت روایت مربوط به جایی است که از مسلمان بودن شخص فراغت یافته باشیم و موضوع محرز شده باشد. اما در اینجا در مقام احراز موضوع هستیم لذا روایت از ما نحن فیه خارج می شود. اما اگر جمله خبریه باشد با اینکه خلاف ظاهر است در این صورت باید بر معانی حمل شود که مستلزم کذب خواهد بود. برای مثال در عالم بشریت اسلام از نظر وضعیت اقتصادی مسلمانان و … بر دیگر ادیان برتری ندارد. پس باید این روایت را به زمان آخرت یا برتری استدلالی یا زمان ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه حمل کنیم. در هر دو صورت این روایت دلالتی بر اسلام لقیط ندارد.

حکم فرزندان صغار نا بالغ کفار که اسیر شده اند، چیست؟

یکی از مباحثی که در اینجا مطرح است درباره ی فرزندان صغار کفاری است که اسیر شده اند. در اینجا حکم خود کفار و فرزندان بالغ آنها روشن است. حکم فرزندان صغار آنها نیز از دو حال خارج نیست:

اگر با والدین خود باشند، ظاهر الحاق فرزندان به والدین است. اما اگر فرزندان صغار کفار تنها باشند، سیره مستمره ای وجود دارد که آنها را به سابی (اسیر کننده) ملحق می کنند. لذا محکوم به طهارت خواهند بود. اشکال وارد شده است که اگر با مادر خود نیز باشند آنها را به سابی ملحق می کنند.

مگر اینکه کسی بگوید که اینها قبل از اسارت نجس بودند و بعد از اسارت نیز که در نجاست آنها شک می کنیم، استصحاب نجاست می کنیم. زیرا موضوع تغییر نیافته است.

البته اگر سیره ی مستمره را بپذیریم بر استصحاب حکومت خواهد داشت.

______________

[۱][۳] الکافی؛ ج۲ ؛ ص ۱۳

[۲][۴] من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏۴ ؛ ص۳۳۴

 

Endnotes:
  1. [۱]: #_ftn1
  2. [۲]: #_ftn2
  3. [۱]: #_ftnref1
  4. [۲]: #_ftnref2
  5. http://dl.davatejahani.ir/ostadfatemi/domains/ostadfatemi.com/public_html/wp-content/uploads/2021/03/991217-Feqh-J098.mp3: http://dl.davatejahani.ir/ostadfatemi/domains/ostadfatemi.com/public_html/wp-content/uploads/2021/03/991217-Feqh-J098.mp3

Source URL: http://ostadfatemi.com/1399/12/17/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-98-%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac-%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%d9%81%d8%a7%d8%b7%d9%85%db%8c-17-%d8%a7%d8%b3%d9%81%d9%86%d8%af-1399/